lördag 8 september 2012

Godast att frysa in? Kanelbullar såklart!


Nu när det snart vankas bebisbesök försöker jag baka lite och stoppa i frysen. Jag ska försöka att inte fylla hela frysen denna gången ;) Om jag får en bebis som är snäll mot mamma och sover mycket så tycker jag att det är jättemysigt att gå hemma och pyssla i köket och baka även efter att bebisen kommit. Och nybakat smakar ju alltid godast! Kanelbullar som fryses in precis efter de har svalnat och tinas långsamt i ugnen smakar så nära nybakat man kan komma. Underbart gott med ett glas kall mjölk!





Du behöver:

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl socker
1/2 tsk salt
2 tsk stött kardemumma
ca 14 dl vetemjöl
 Fyllning:
75 g smör
1 dl socker
4 msk kanel

1 ägg till pensling
pärlsocker

Gör såhär: Smält smöret och blanda med mjölken och värm tills du får en 37 grader varm degvätska. Lös upp jästen i en stor bunke med lite av degspadet och tillsätt sedan all vätska. Blanda i socker, salt och kardemumma och till sist mestadelen av mjölet (spara lite till utbakningen). Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa cirka en halvtimme under bakduk. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och arbeta in resten av mjölet så att du får en smidig deg (men kom ihåg, ju mindre mjöl deto saftigare bullar!). Dela degen i två ämnen och kavla ut de var för sig till 2 rektanglar. Bred på smöret och ha på resten av fyllningen (lika mycket på de båda rektanglarna). Rulla ihop och skär i så stora bullar du önskar. Låt bullarna jäsa i sina formar på en bakplåt under bakduk ca 30 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Strö över  pärlsocker. Grädda i ugnen ca 8-10 min i 225 grader. Låt svalna på galler.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar